دنبال کردن ما

ه اختصاصی حمید حساس در اینستاگرام

تبلیغات

دانلود کتاب آموزش فوکوس، نورسنجی، هیستوگرام و شارپنس در دوربین های دیجیتال نیکون

جذابترین های این بخش

مطالب هم شاخه

آیا میدانستید؟

خدمات

گزارشات

سیستم عامل: Unknown OS Platform
مرورگر شما: Unknown Browser
کشور شما: United States
موقعیت شما: 3.214.184.223

بازدید دیروز: 0
بازدید کننده دیروز: 0
بازدید امروز: 930
بازدید کننده امروز: 407
بازدید کل تا به امروز: 3328355

GPS آنلاین

مسیر یاب آنلاین آسان

تبلیغات

دانلود دفترچه راهنمای مدار سیم کشی برق موتورسیکلت

تبلیغات

دانلود دفترچه راهنمای سرویس و نگهداری موتورسیکلت آپاچی 180 و آپاچی 160

تبلیغات

دانلود دفترچه راهنمای سرویس و نگهداری موتورسیکلت تریل سوزوکی

تبلیغات

تبلیغات

دانلود دفترچه راهنمای سرویس و نگهداری موتورسیکلت هندا

فروشگاه >

دانلود کتاب آموزش صفر تا صد اصول پایه عکاسی با دوربین‌های دیجیتال

این کتاب چکیده بیش از 16 سال تجربیات من در عرصه عکاسی در کنار جامع‌ترین و بروزترین اطلاعات در این زمینه می‌باشد که در قالب یک خودآموز برای افراد تازه کار تا حرفه‌ای گردآوری گردیده است و هر عکاسی را شگفت زده خواهد نمود با مطالبی که در آن بیان شده است به طور بسیار خلاصه و کوتاه باید گفت که این کتاب شامل تاریخچـه پیدایش عکاسی، اصول حفظ و نگهداری تجهیزات، طرز استفاده از دوربین، آشنایی با اصطلاحات عکاسی آشنایی با تمامی لنزها و انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال، نحوه عکاسی و شناخت نور، آشنایی با اصول کادر بندی ترکیب‌بندی و قوانین عکاسی در کنار آشنایی با سبک و ژانرهای عکاسی روز دنیا به همراه تکنیک‌های عکاسی، نحوه فوکوس و کالیبر آن، مطالعه هیستوگرام، کالیبر نمودن نمایشگر و آشنایی با تجهیزات و کاغذ چاپ، چگونگی اصلاح رنگ تراز سفیدی و نور، نحوه ویرایش تصاویر در فوتوشاپ، شناخت کلیه تجهیزات عکاسی، آتلیه، نورپردازی و ... می‌باشد.

 

عکاسی دیجیتال در حال حاضر رایج‌ترین و گسترده‌ترین تکنولوژی برای ثبت لحظاتی به یاد ماندنی و در دسترس تمام عموم مردم از مبتدی تا حرفه‌ای است. آسانی استفاده، سرعت بالای بازدید تصاویر بر روی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، انتقال و چاپ راحت آن و نیز در بسیاری از موارد کیفیت برتر، تعدادی از ویژگی‌های متمایز کننده عکاسی دیجیتال هستند. آسانی نسبی ویرایش عکس‌های دیجیتال و در دسترس بودن نرم‌افزارهای قدرتمند ویرایش برای این کار، باعث جذاب‌تر شدن تصاویر گردیده است. از این رو با پیشرفت تکنولوژی و فنّاوری در عکاسی دیجیتال شرکت‌های سازنده این دوربین‌ها برای ثبت تصاویر هرچه واضح‌تر و با کیفیت بیشتر به‌همراه گستره‌ای از جذابیت بسیار بالای رنگ در تصاویر به‌همراه راحت‌تر کردن کار ثبت لحظات در شرایط و موقعیت‌های مختلف بر روی دوربین‌های عرضه شده خود به بازار امکانات بسیار وسیعی را قرار داده‌اند. دو شرکت ژاپنی چندملیتی مطرح در سطح صنعت عکاسی کانُن و نیکون می‌باشند.

 

کانُن، (نام کامل به ژاپنی: キヤノン株式会社) در سال ۱۹۳۳ توسط یوشیداگورو و اوچیدا سابورو تأسیس شد. که دفتر مرکزی کانُن در توکیو، ژاپن قرار دارد و محصولات خود را در کشور ژاپن و تایلند تولید می‌نماید. محصولات این شرکت شامل دوربین عکاسی، دستگاه‌های فتوکپی و چاپگرهای رایانه، دوربین‌های دیجیتال و ویدئویی، دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی می‌باشد. در شرح تاریخچه شرکت کانُن نام لابراتوار پریسیژن اپتیکال اینسترومنت که کانُن از آن منشعب شده ذکر گردیده است. این لابراتوار را دوست صمیمی اوچیدا به نام تاکشی میتارایی تأسیس کرد. هدف از تأسیس این لابراتوار، پژوهش و تحقیق دربارة توسعه دوربین‌های با کیفیت بود. در سال ۱۹۳۴ آنها اوّلین دوربین خود را به نام کوآنن به بازار عرضه کردند. در اواخر همین سال، نام این شرکت و تولیدات آن به کانُن تغییر پیدا کرد. شرکت کانُن در ابتدا از لنزهای ساخت شرکت نیکون در محصولات خود استفاده می‌کرد ولی پس از مدتی اقدام به ساخت لنزهایی با نام تجاری سرنار (sonar) نمود.

 

شرکت دیگر با بیش از یک قرن تجربه، نیکون (نام کامل به ژاپنی: 株式会社ニコン کابوشیکی گایشا نیکون) می‌باشد. که در ۲۵ ژوئیه ۱۹۱۷ میلادی با ادغام سه شرکت پیشرو در زمینه اپتیک پایه‌گذاری شده است. شرکتی چند ملّیتی (و متعلق به گروه شرکت‌های میتسوبیشی) که مقر آن در توکیو پایتخت ژاپن قرار دارد. نیکون در زمینه تولید دوربین عکاسی و عدسی‌های اپتیک فعال است. واحد تحقیقات نیکون همواره پیشتاز جدیدترین تکنولوژی‌ها در طراحی و تولید ملزومات عکاسی از جمله موتورهای اولتراسونیک، نورسنجی سه‌بعدی، مدارهای پرسرعت و پردازنده‌های قدرتمند موتور فوکوس خودکار و آخرین تکنولوژی در زمینه اضافه نمودن ویدیو پروژکتور در آخرین تولیدات دوربین دیجیتال بوده‌است.

 

همواره به‌دلیل بالا بودن گستره رنگ خیره کننده، وضوح بسیار بالای تصاویر، امکانات بسیار بسیار وسیع به‌همراه کیفیت ساخت بی‌نظیر دوربین‌های دیجیتال امروزی اکثر افراد علاقمند به عکاسی منظره، حیات وحش، نجومی، پرتره، ورزشی، مستند، خبری و... همواره بین انتخاب محصولات دو شرکت کانُن و نیکون دچار سر در گمی می‌باشند. هر دو شرکت دوربین‌های خوبی بسته به سطح مورد استفاده عکاسان به بازار جهانی معرفی نموده‌اند.

 

همواره عکاسان در برند کانُن با محصولاتی چون 1300D، 2000D، 4000D، 750D، 760D، 800D، 70D، 77D، 80D، 6D، 7D، 5D، M6 و M5 و در برند نیکون با محصولاتی چون D3400، D3500، D5300، D5500، D5600، D7200، D7500، D500، D750، D810، D850، D5، Z6 و Z7 کاملاً آشنا هستند.

 

در مقایسه کلی دوربین‌های دیجیتال DSLR این دو غول صنعت عکاسی باید گفت بطور کلی از نظر کیفیت ساخت تجهیزات و لوازم و همچنین عکس‌های تولیدی دوربین‌های آنها هر دو یکی هستند و تفاوت محسوس در آنها دیده نمی‌شود. اما وجه متمایز کننده در دوربین‌های این دو شرکت بحث امکانات، فنّاوری‌های بکار رفته روز دنیا و درنتیجه عملکرد هر چه بهتر در شرایط محیطی و ژانرهای عکاسی در دوربین‌های هم سطح و هم رده آنها است که باعث می‌گردد یک دوربین در سطح خود نسبت به دیگر دوربین هم سطح خود در برند مقابل برتری پیدا نماید.

 

برای نمونه هر یک از این شرکت‌ها به دلیل دارا بودن الگریتم‌های بسیار سنگین پردازشی خاص خود با قرار دادن پردازنده‌های پرقدرت‌تر و سرعت در پردازش به واسطه پردازنده‌های چند هسته‌ای که با تکنولوژی نانومتر کمتر تولید می‌گردنند سعی دارند تا بتوانند کیفیت سطح تصویر خروجی ایجاد شده توسط سنسور دوربین را در ISO‌های هرچه بالاتر را بهتر نموده تا بتوان در شرایط نوری هرچه ضعیف‌تر تصاویر RAW بهتری را به ارمغان بیاورند. البته باید در نظر داشت که تکنولوژی ساخت سنسور و همچنین امکانات و گزینه‌های بیشتر در این دوربین‌ها باعث می‌گردد تا عکاسان سطح مبتدی تا حرفه‌ای بتوانند در هر شرایط محیطی و ژانرهای عکاسی؛ آسان‌تر تصویر خود را ثبت برسانند و کمتر نیازمند فراگیری تکنیک‌های عکاسی و خرید تجهیزات جانبی باشند. این امر یکی از صدها دلیل بر وجه تمایز در محصولات این دو شرکت می‌باشد.

 

از این جهت سعی نمودم تا با گردآوری مطالب از مقالات، کتاب‌ها، اینترنت و ترجمه منابع مختلف روز دنیا به همراه تآلیف آموخته‌های عکاسی خود کلیه علاقمندانی که قصد شروع فن و هنر عکاسی را دارند بطور جامع و کامل از صفر تا صد اصول پایه، قوانین و سبک‌های مختلف ژانرهای عکاسی و سپس از وجود یا کاربرد، چگونگی فعال‌سازی و استفاده از بسیاری از امکانات انحصاری و تنظیمات ویژه بی‌شمار گزینه‌های وسیع دوربین‌های برند کانُن و نیکون آشنا سازم و در نهایت با شیوه ویرایش و اصلاح اصول پایه‌ای پردازش در تصاویر آشنا کنم. تا کلیه طرفداران این دو شرکت در کشور عزیزمان ایران بتوانید با کسب آخرین دانش فنی روز عکاسی و افزایش مهارت خود به‌سادگی لحظات و تصاویری هر چه واضح‌تر و زیباتری را به ثبت برسانید.

 

 

مهندس حمیـد حسـاس
شهریور ماه
1398

 

 

 

این کتاب با بیانی ساده و کامل کار با دوربین نیکون و کانن شکل آموزش داده است

 

 

 

این کتاب در 540 صفحه تهیه و تنظیم شده است.
قیمت نسخه چاپی تماماً رنگی آن 500.000 تومان می‌باشد.
قیمت نسخه چاپی سباه و سفید آن 200.000 تومان می‌باشد.

هذینه پست پیشتاز به سرتا سر ایران رایگان و زمان تحویل 72 ساعت پس از خرید

 

فایل نسخه الکترونیک تمام رنگی این کتاب تنها با قیمت 80.000 تومان بوده و
می‌توانید آن را در انتهای همین مطلب خریداری نمائید.

 

فایل نسخه الکترونیک سفید سیاه این کتاب تنها با قیمت 30.000 تومان بوده و
می‌توانید آن را در انتهای همین مطلب خریداری نمائید.

 

کسانی نسخه چاپی کتاب را خریداری کرده‌اند با تماس با شماره 09367147548
می‌توانند به صورت رایگان نسخه سفید-سیاه PDF آن را دریافت کنند.

همچنین برای خرید اصل کتاب با شماره بالا تماس بگیرید.

 

مشاهده آنلاین کتاب

 

 

این کتاب جایگزین 26 کتاب مطرح  و یایه دانشگاهی در زمینه عکاسی در ایران است.

فهرست کتاب‌های جایگزین شده
  • فن و هنر عکاسی سیاه و سفید در عصر دیجیتال اثر تورستن آندریاس هوفمان اثر(شیرین حکمتی)
  • راهنمای عکاسی دیجیتال(اثر نادر خرمی‌راد)
  • به سوی دروازه‌های عکاسی دیجیتال(اثر رحیم دانایی)
  • مجموعه مقالات آموزش عکاسی(اثر امیر دولتیاری)
  • نقش استفاده از خطوط در عکاسی(اثر رضا رنجبر)
  • ده نکته مهم درباره عکاسی خیابانی. انتشارات برترین‌ها پرتال خبری سبک زندگی(اثر حسین سلطانلو)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی(اثر پیروز سیار)
  • هنر عکاسی، رویکردی به بیان شخصی در عکس(اثر صادق طاهری)
  • فرهنگ عکاسی(اثر اسماعیل عباسی)
  • عکاسی مقدماتی(اثر اسماعیل عباسی)
  • ترکیب‌بندی در عکاسی دیوید پرکل(اثر اسماعیل عباسی)
  • عکاس استودیو(اثر مهدی فازل)
  • بررسی نقش عکاسی خانوادگی در تکوین خاطرات جمعی و عمومی یک جامعه(اثر ملیکا فرزان‌پور)
  • مهم‌ترین نکات عکاسی خانوادگی که باید بدانید(اثر سهیل قنبرزاده)
  • نورپردازی حرفه ای در عکاسی(اثر رامین کاکاوند)
  • پرسه‌زنی و زندگی روزمره ایرانی(اثر عباس کاظمی)
  • عکاسی رنگی(اثر داریوش گل گلاب)
  • عکاس مینیمالیست استیو جانسون(اثر کریم متقی)
  • درک عکس اثر جان برجِر(اثر کریم متقی)
  • عکاسی پایه(اثر رضا نبوی)
  • عکاسی پیشرفته. ترجمه نوشته مایکل لنگفورد و افتیمیا بیلیسی(اثر رضا نبوی)
  • داستان عکاسی(اثر رضا نبوی)
  • نورپردازی اسپیدلایت‌ها(اثر مجید نصیری)
  • کتاب مدیریت رنگ و کنترل کیفیت. اثر تام پ.اش(اثر کیهان ولی‌نژاد)
  • مقایسه معروف‌ترین فضاهای رنگی(اثر امیر یاری)
  • آشنایی با فوکوس خودکار،  انواع نورسنجی، شارپنس، هیستوگرام و تراز سفیدی در دوربین‌های دیجیتال نیکون(اثر حمید حساس)

 

 

مطالبی که در این کتاب آموزش داده شده اند به شرح زیر است.

فهرست مطالب

 

پیشگفتار

 

فصل اوّل: آشنایی با تاریخچه دوربین عکاسی

عصر عکاسی آنالوگ

نخستین دوربین دیجیتال

 

فصل دوم: اصول اولیه حفظ و نگهداری دوربین و تجهیزات عکاسی

ضمانت نامه

اخطار‌های اولیه

شارژ نمودن باتری دوربین

حفظ و نگهداری کارت حافظه

شرایط حفظ و نگهداری تجهیزات

تابش مستقیم نور خورشید و یا نور چراغ‌های لیزری

گرد و غبار،  لکه‌ها و شن زدگی

تکان بسیار شدید و ضربه خوردگی

آب و رطوبت

حرارت (گرما) و برودت (سرما) شدید

مواد شیمیایی

نوسان الکتریکی

 

فصل سوم: شیوه صحیح در دست داشتن دوربین عکاسی

 

فصل چهارم: آشنایی با اصطلاحات عکاسی

 

فصل پنجم: دوربین‌های عکاسی دیجیتال و انواع آن

انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال

شایع‌ترین انواع دوربین‌های عکاسی دیجیتال

دوربین عکاسی کامپکت

دوربین عکاسی بریج (حد وسط)

دوربین عکاسی تک عدسی انعکاسی دیجیتال (DSLR)

دوربین عکاسی بدون آینه با قابلیت تعویض عدسی (MILC)

دوربین عکاسی گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها

 

فصل ششم: آشنایی با نحوه عملکرد دوربین عکاسی دیجیتال

نحوه‌ی ثبت تصویر در دوربین‌های عکاسی تک لنز انعکاسی (DSLR)

اجزای اصلی در ساختار دوربین‌های تک لنز انعکاسی (DSLR)

سنسور (Sensor)

تأثیر تعداد و اندازه پیکسل در کیفیت تصویر

ضریب برش سنسور

پیکسل داغ (Hot Pixel)

روش پیدا کردن پیکسل‌های داغ

برطرف کردن پیکسل داغ

شاتر (Sutter)

روزنه دیافراگم (Aperture)

نحوه‌ی محاسبه عدد دیافراگم

لنز (Lens)

 

فصل هفتم: شروع عکاسی با دوربین‌های دیجیتال

آشنایی کلی با موقعیت دکمه‌های دوربین عکاسی

بخش تماماً خودکار

آموزش حالت خودکار صحنه‌ها Scene mode

حالت پرتره – Portrait

حالت منظره – Landscape

حالت کودک – Child

حالت ورزشی – Sport

  حالت کلوز آپ (نزدیک) – Close Up

 پرتره در شب – Night portrait 72

گزینه‌های اختصاصی در مُد SCENE

حالت منظره در شب – Night landscape

حالت مراسم / داخلی – Party / indoor

حالت ساحل / برفی  – Bach / Snow

حالت غروب – Sunset

حالت طلوع / غروب –  Dusk / dawn

حالت حیوانات خانگی –  Pet portrait

حالت نور شمع –  Candlelight

غنچه‌ی گل –  Blossom

حالت رنگ‌های پاییزی – Autumn colors

حالت غذا –Food

حالت جلوه‌های ویژه

 دید در شب – Night vision

 اثر نقاشی آب رنگ – Water painting | Color Sketch

دامنه دینامیکی بالا – Miniatur

 رنگ انتخابی – Selective color

ضدنور –  Silhouette

 سوژه روشن –  High key

 سوژه تاریک – Low key

چشم ماهی – Fish-eye

اسباب بازی –  Toy camera

دامنه دینامیکی بالا –  HDR

سیاه & سفید  –  B & W

بخش نیمه خودکار و دستی

حالت عکسبرداری P (برنامه‌ریزی شده – Programmed)

حالت عکسبرداری S یا  TV(تقدم شاتر - Shutter Priority)

حالت عکسبرداری A یا AV (تقدم دیافراگم - Aperture Priority)

حالت عکسبرداری M (تنظیمات شخصی – Manual)

 

فصل هشتم: آشنایی و کاربرد اجزاء مثلث نوردهی

دیافراگم - Aperture

عمق میدان - Depth of Field

سرعت شاتر – Shutter Speed

حساسیت سنسور به نور  - ISO

چگونگی تغییر میزان دیافراگم، سرعت شاتر و ISO بر روی دوربین عکاسی

علامت صفحه کانونی - Focal Plane Mark

 

فصل نهم: انواع لنزها (Lenses) و طبقه‌بندی آنها

عدسی یا لنز (Lens)

فوکوس (Focus)

زاویه دید (Angle of View)

میدان دید (Field of view)

فاصله کانونی (Focal Length)

قدرت بزرگنمایی (Magnification power)

سرعت لنز (Lens Speed)

طبقه‌بندی لنزها بر اساس فاصله کانونی

لنز استاندارد یا نرمال (Normal Lens)

لنز زاویه باز یا واید (Wide Angle Lens)

لنز زاویه بسته یا تله فوتو (Telephoto Lens)

مقایسه زاویه دید در انواع لنزها

لنـزهای با فاصله کانونی ثابت و متغیر

لنـز تک کانونی (Prime)

لنز زوم (Zoom)

لنزهای اختصاصی

لنـز چشم ماهی (Fisheye Lens)

لنز ماکرو (Macro Lens)

لنز تیلت شیفت (Tilt-Shift Lens)

بررسی کیفیت لنز‌ها با استفاده از نمودار MTF

تفکیک‌پذیری لنز

اَکوتانس (Acutance) و کنتراست (Contrast) در لنزها

تابع انتقال مدولاسیون (MTF)

نمودار ام تی اف (MTF Chart)

نحوه خواندن نمودار MTF

محدودیت‌های استفاده از نمودار MTF

 

فصل دهم: آشنایی با فوکوس خودکار و کاربرد آن

ساز و کار فوکوس خودکار دوربین‌های DSLR چگونه است؟

نقاط فوکوس

انواع نقاط فوکوس خودکار

سیستم فوکوس تک نقطه‌ای

حالت فوکوس خودکار پیوسته و متوالی

حالت فوکوس ترکیبی

نحوه جابه‌جایی بین مُدهای سیستم فوکوس خودکار

فاصله ابر کانونی - Hyperfocal

 

فصل یازدهم: اصول کادر بندی،ترکیب‌بندی و قوانین عکاسی

اهمّیت ترکیب‌بندی در عکاسی (Composition in Photography)

عناصر پایه در ترکیب‌بندی

فنون ترکیب‌بندی (Composition Techniques)

چرا توجه به ترکیب‌بندی مهم است؟

آهنگ تصویر (Image music)

حرکت چشم بر روی تصویر (Viewer eyes movement)

قطع تصویر (Image Format)

نقطـه (Point)

خط (Line)

سطح (Area)

شکل (Shape)

حجم (Volume)

فرم (Form)

بافت (Texture)

الگوها (Patterns)

رنگ (Color)

روشنایی و تون (Lightness and Tone)

عوامل تعیین کننده کادربندی

نقاط طلایی در کادربندی

عناصر موثر در کادربندی

نسبت طلایی و قاعده یک سوم‌ها (Golden Ratio & Rule of Thirds) 

نسبت طلایی (Golden Ratio) 

اعداد فیبوناچی

مارپیچ فیبوناچی (Fibonacci spiral)

نسبت طلایی و نقاط طلایی در تصاویر

قاعده یک سوم‌ها (Rule of Thirds)

مقایسه نسبت طلایی (شبکه فی) با قاعده یک سوم‌ها

ژرفانمایی یا پرسپکتیو در عکاسی (Perspective)

پرسپکتیو خطی (Linear Perspective)

پرسپکتیو مسیر مستقیم (Rectilinear Perspective)

نقاط تلاقی در پرسپکتیو

نکات کاربردی در ایجاد پرسپکتیو

 

فصل دوازدهم: آشنایی با سبک‌ها و ژانر‌های عکاسی

سبک عکاسی هنری – Fine-art photography

سبک عکاسی مفهومی - Conceptual Photography

سبک عکاسی انتزاعی - Abstract Photography

سبک عکاسی هیجان‌نمایی – Expressionism

سبک عکاسی نوهیجان‌نمایی - Neo-Expressionism

سبک عکاسی دریافتگری – Impressionnisme

سبک عکاسی فراواقع‌گرایی – Surrealism

سبک عکاسی آینده‌گری - Futurisme

سبک عکاسی ساده‌گرایی – Minimalism

سبک عکاسی حجم‌گرایی – Cubisme

سبک عکاسی تصویرگرایی – Pictorialism

عکاسی طبیعت بی‌جان - Still life Photography

ژانر عکاسی طبیعت - Nature Photography

ژانر عکاسی منظره - Landscape Photography

ژانر عکاسی نجومی - Astro Photography

انواع عکاسی نجومی

عکاسی از رد ستاره‌ها

عکاسی از ماه

عکاسی از خورشید

عکاسی نقطه‌ای از ستاره‌ها

ژانر عکاسی هوایی - Aerial Photography

ژانر  عکاسی حیات وحش - Wildlife Photography

ژانر  عکاسی زیر آب – Underwater photography

ژانر  عکاسی ماکرو - Macro Photography

رینگ معکوس (Ring Reverse)

لنز ماکرو (Macro/Micro Lens)

اکستنشن تیوب (Extension Tube)

ژانر  عکاسی پرتره - Portrait Photography

ژانر  عکاسی مـُد - Fashion Photography

معرفی برخی ژست‌ها در عکاسی مُدلینگ

ژانر  عکاسی فریبنده - Glamour photography

ژانر  عکاسی برهنه - Nude Photography

ژانر  عکاسی شهوانی - Erotic Photography

ژانر  عکاسی هرزه‌نگاری – Pornography

ژانر  عکاسی صریح - Candid Photography

ژانر  عکاسی کودک/ خانوادگی – Child / Family Photography

عکاسی کودک

عکاسی خانوادگی

ژانر  عکاسی ورزشی- Sport Photography

ژانر  عکاسی مستند - Documentary photography

ژانر  عکاسی مطبوعاتی(خبری) – Photojournalism

ژانر  عکاسی خیابانی - Street Photography

ژانر  عکاسی چیدمان – Staged Photography

ژانر  عکاسی جنگ - War Photography

ژانر  عکاسی تئاتر / سینمایی - Theatrical Photography

ژانر  عکاسی صحنه‌های زندگی - Lifestyle Photography

ژانر  عکاسی معماری - Architecture Photography

ژانر  عکاسی مُکرّر – Rephotography

عکاسی صنعتی - Industrial Photography

ژانر  عکاسی تبلیغاتی – Advertising Photography

ژانر  عکاسی پاپاراتزی - Paparazzi Photography

ژانر  عکاسی سیاه و سفید - Monochrome Photograph

ژانر  عکاسی در سفر - Travel photography

ژانر عکاسی منتاژ عکس / کولاژ - Photography / Collage Photomontage

ژانر  عکاسی تمام‌نگاری - Holography

 

فصل سیزدهم: آشنایی با تکنیک‌های عکاسی

تکنیک عکاسی ضد نور – Silhouette Photography

تکنیک عکاسی پَنینگِ – Panning Photography

تکنیک عکاسی زوم انفجاری - Zoom Burst Photography

تکنیک عکاسی پانوراما – Panorama Photography

خطای انطباق یا پارالکس (Parallax Error)

تکنیک عکاسی پاناراما قطبی - Polar Panorama Photography

تکنیک عکاسی 360 درجه – 360˚ Photography

تکنیک عکاسی با دامنه دینامیکی بالا – High Dynamic Range

تکنیک عکاسی از رعد و برق – Thunderbolt Photography

تکنیک عکاسی در شب – Night Photography

تکنیک عکاسی نقاشی با نور – Light Painting Photography

تکنیک عکاسی توقف زمان – Timelapse

تکنیک عکاسی از درون پنجره هواپیما - Photograph out of a Plane Window

تکنیک عکاسی انباشت فوکوس – Focus Stacking

آشنایی با افکت‌های تکنیکی

بوکه - Bokeh

شراره – Flare

نوردهی چندگانه / دوگانه – Multi/Double Exposure

ستاره‌ای شدن پرتوهای نوری - Starburst / Sunstar Effect

هک عکاسی

تنظیمات کاربردی در عکاسی

قفل آینه

حالت مُد نوردهی نامحدود

 

فصل چهاردهم: آشنایی با انواع فایل و اصول پایه رنگ و چاپ عکس دیجیتال

آشنایی با فایل‌های عکاسی دیجیتال

فرمت عکاسی JPEG

فرمت عکاسی TIFF

فرمت عکاسی RAW

آشنایی با انواع فشرده‌سازی تصاویر در عکاسی

وضوح تصویر – Image Resolution

رنگ – Color

چرخه رنگ

کنتراست رنگ

همنوایی رنگ‌ها

فضاهای رنگی

درک عمق بیت

عمق رنگ یا عمق بیت رنگ چیست؟

دمای رنگ

تراز سفیدی چیست؟

تنظیمات تعادل رنگ سفید پیش‌فرض

فضای کاری و فضای خروجی رنگ

کالیبره کردن نمایشگر

تنظیم پروفایلینگ در نرم‌افزارهای ویرایشگر

فضای خروجی رنگ

sRGB

ProPhoto RGB

Adobe RGB

چاپ کردن عکس

آشنایی با چاپ عکس‌های دیجیتال (Digital Photos Printing)

آمادگی برای چاپ عکس

الف) رنگ (Color)

ب) کنتراست (Contrast)

ج) میزان شارپ بودن تصویر (Sharpness)

د) اندازه و تفکیک‌پذیری (Size and Resolution)

انتخاب نوع چاپگر

چاپگرهای جوهر افشان (Inkjet)

چاپگرهای لیزری (Laser)

ماهیت جوهر در چاپگرها

انتخاب کاغذ مناسب برای چاپ

انواع کاغذهای چاپ عکس

1- کاغذ مات یا لاستر(luster)

2-کاغذ سیلک (Silk)

3-کاغذ براق (Glossery)

4-کاغذ پریل (Peral)

5-چاپ اکلیلی (bit light)

6- چاپ روی بوم (کاغذ کنواس)

7- چاپ‌های کریستالی (crystal)

8- چاپ با لمینت سه‌بعدی (3D laminate)

9- چاپ کنواس مات (Canvas matte)

10- چاپ کنواس براق (endura primier Canvas)

هیستوگرام

تأثیر فیلترهای عکاسی بر روی عکس‌

فیلترهای فرابنفش UV

فیلتر Polarizer

فیلتر ND

فیلتر ND تمام ثابت

فیلترND نیمه ثابت

فیلترND متغیر

معرفی چند برند فیلتر

تفاوت نویز و گرین در عکس‌های دیجیتال

آشنایی با تنظیمات پایه ویرایش عکس

تنظیمات سر برگ Basic

تنظیمات سربرگ Tone Curve

تنظیمات بخش Parametric

تنظیمات بخش Point

تنظیمات سربرگ Detail

تنظیمات Sharpening

تنظیمات Noise Reduction

تنظیمات سربرگ HSL

تنظیمات سر برگ Split Toning

ایجاد عکس‌های Singl Splits

تنظیمات سربرگ Lens Corrections

سر برگ Profile

سربرگ Manual

برجسته کردن تصاویر

عکاسی با فرمت RAW

فیلتر تدریجی در Camera RAW

استفاده از Hue and Saturation برای ایجاد تنظیمات رنگ نهایی

جلوه‌های ویژه در Camra RAW

 

فصل پانزدهم: مهارت‌های فنی در عکاسی

نورسنجی - Metering

نورسنج دوربین چگونه کار می‌کند؟

انواع نورسنجی

نورسنجی ماتریس  (Matrix metering)

نورسنجی مرکزگرا  (Center-weighted metering)

نورسنجی نقطه‌ای  (Spot metering)

نورسنجی هایلات  (Highlight-weighted metering)

انواع نور

الف) انواع نور از حیث جنس

۱- نور طبیعی - Natural Light

۲- نور مصنوعی - Artificial Light

ب) انواع نور از حیث جهت کلی تابش

۱- نور تخت - Flat Light

۲- نور جهت‌مند - Directional Light

ج) انوع نور از حیث نقش

۱- نور اصلی -  Main Light

۲- نور ثانویه یا پُر کننده - Fill Light

۳- نور جدا کننده (نور پشت) - Separation Light (Back Light)

۴- نور پس‌زمینه - Background Light

د) انواع نور از حیث چگونگی آرایش پرتوها

۱) نور سخت - Hard Light

۲) نور نرم - Soft Light

۱- اندازه‌ی فیزیکی منبع نور

۲- فاصله‌ی منبع نور تا موضوع

کارت خاکستری - Gray Card

تنظیم دقیق سیستم فوکوس خودکار

چگونه کالیبره کننده اتوفوکوس (AF calibrator) خود را بسازید! 

سفت افزار - Firmware

تمیز کردن سنسور دوربین

استفاده از گزینه Sensor Cleaning

شیوه اصولی تمیز نمودن سنسور دوربین

طرز تهیه محلول تمیز کننده سنسور

آشنایی با انواع کارت حافظه

انواع کارت حافظه

کارت‌های خانواده حافظه (Secure Digital (SD

کارت‌های خانواده حافظه XQD

آشنایی با مشخصات فنی کارت‌های حافظه

مناسب‌ترین کارت حافظه برای دوربین عکاسی شما

فیلمبرداری با دوربین DSLR

آشنایی با نحوه ضبط فیلم به‌صورت خودکار

آشنایی با نحوه فیلمبرداری به شیوه دستی

 

فصل شانزدهم: آشنایی با تجهیزات عکاسی

‌پایه‌های نگهدارنده- tripod

کاربردهای پایه‌ها در عکاسی

معایب استفاده از پایه در عکاسی

اجزای اصلی تشکیل دهنده پایه‌ها

عوامل موثر در انتخاب پایه

الف) میزان تحمل وزن

ب) ارتفاع پایه

ج) اندازه پایه در حالت جمع شده

د) جنس پایه و وزن آن

ه) ساختار پایه‌ها (Legs)

و) کفی پایه (Feet)

ز) ستون مرکزی سه‌پایه (Center Column)

ح) انواع سر (Head) پایه

1- سر پن- تیلت (Pan-Tilt Head)

2- سر سه‌پایه گویداری یا سر توپی (Ball Head)

3- سر گیمبال (Gimbal Head)

4- سر پانوراما (Panoramic Head)

سیستم آزادسازی سریع (Quick-Release System)

میزان ثبات و پایداری پایه

سه‌پایه‌ها – Tripod

تک‌پایه - Monopod

پایه بشقابی یا گراند پاد (Ground pod)

طبقه بندی انواع مختلف سه‌پایه

پایه‌های جیبی (Pocket Tripods)

پایه‌های رومیزی (Tabletop Tripods)

پایه‌های سفری یا قابل حمل (Portable Tripods)

پایه‌های حرفه ای متوسط (Medium Duty Tripods)

پایه‌های حرفه‌ای سنگین (Sturdy Duty Tripods)

چه سه‌پایه‌ای مناسب است؟

فلاش عکاسی

فلاش سرخود یا توکار - Built in Flash

فلاش جانبی یا بیرونی - External Flash

فلاش‌های طرف سوم (Third-Party Flashes)

انواع فلاش‌های اکسترنال (بیرونی)

الف) فلاش‌های بیرونی (اکسترنال) کلاسیک... 465

ب) فلاش حلقه‌ای (Ringlight) و سایر فلاش‌های ماکرو. 466

ج) فلاش سرچکشی (Hammer head)

نورها و فلاش‌های استودیویی (Studio Strobe)

فلاش استودیویی (Monolight)

کاسه فلاش‌های استودیویی

نور مُدلینگ

سیستم فلاش به همراه منبع برق (Pack & Head Systems)

فلاش حلقه‌ای – Flash Ring

ساختمان و اجزای فلاش‌های بیرونی یا اکسترنال

سر فلاش (Flash Head)

پانل یا صفحه پخش کننده (Diffuser Panel)

صفحه پخش کننده نور زاویه باز (Wideangle diffuser)

روشن‌گر فوکوس خودکار (AF illuminator)

محفظه باطری (Battery compartment)

پایه فلاش (Foot)

قفل پایه فلاش (Foot mounting lock)

دکمه قفل جابجایی سر فلاش (Tilt and swivel lock release)

راهنمای تغییر زاویه سر فلاش (Tilt position guides)

صفحه نمایشگر فلاش (LCD)

دکمه‌های تنظیم (Setting buttons)

چراغ اعلام آمادگی فلاش (Ready light)

چگونگی کار با فلاش بیرونی در عکاسی

نور پیش فلاش - Pre flash

قابلیت تغییر زوم فلاش

قدرت فلاش و اعداد راهنما - Guide Numbers

سرعت همزمانی - Sync Speed

منجمد کردن تصویر سوژه متحرک با فلاش

هم‌زمانی پرده دوم - Rear-Curtain Sync

هم‌زمانی در سرعت‌های بالای شاتر - High-Speed Sync

سیستم TTL در فلاش‌ها

جبران نوردهی در فلاش‌ها 484

اثر چشم قرمز - Red-Eye effect

تنظیم تعادل سفیدی در کار با فلاش

شاخص تفسیر رنگ در فلاش - Color Rendering Index

تکنیک فلاش پرکننده -Fill Flash

تکنیک تکرار فلاش - Stroboscopic Flash

تکنیک فلاش بازتابی - Bounce flash

کنترل بی‌سیم در فلاش‌های اکسترنال

موارد احتیاط

آشنایی با تجهیزات آتلیه

سافت‌باکس - Soft Box

اسنوت - Snoot

شیدر / بارندور – Shader / Barndoor

زنبوری - Honeycomb

پانتوگراف - Pantograph

خیمه نور - Light Tent

چطور خیمه نور را نور دهیم؟

میز نور - Light Shooting Table

فُون - Painted backdrops

انواع فُون (پرده پشت زمینه) عکاسی

انواع نگه‌دارنده پرده فُون

انتخاب صحیح رنگ فُون عکاسی

دمنده باد استودیویی - Studio Fan

شیوه‌های نورپردازی پرتره در آتلیه

انواع نورها در نورپردازی پرتره

نور اصلی - Main Light

نور ثانوی یا پرکننده - Second Light

نور محیطی - Ambient Light

نور پس‌زمینه - Background Light

نور پشتی - Backlight

نور مو - Hair Light

نور کیکر - Kiker Light

برق چشم - Catch Light

نور پنجره - Window light

مقایسه انواع نورپردازی پرتره در آتلیه

مسیرهای نورپردازی

انواع نما در عکاسی

انواع سطوح روشنایی در نورهای طبیعی

نورپردازی سه نقطه‌ای - Three Point Lighting

نورپردازی چهار نقطه‌ای - Four Point Lighting

 

سخن پایانی نویسنده

منابع

 


نام: 7478
ایمیل:
سایت: